Wat is fashion voor jullie? Wat is een collectie voor jullie? En belangrijker wat is het verschil?
Fashion is continue in verandering, wat heel normaal is. Maar in de rush van de verandering lijken veel ondernemers de basis van deze business over het hoofd te zien. Design is nog altijd de belangrijkste factor van fashion. Design als in ontwerp, stofkeuze, kleurkeuze, patronen,… Design zorgt ervoor dat je uniek bent en dat je bepaalde standaarden hanteert. Alle pijlers waarop een merk is opgebouwd.
Toch wisselen meer en meer retailers naar de “snelle handel”. Een tripje op en af naar bepaalde buurten in Parijs lijkt de huidige collectie afspraken te vervangen. Maar waar haal je die waarde dan net? Je haalt inderdaad stuks die je onmiddellijk in de winkel kan hangen, die op zakelijk vlak enorm interessant zijn. Maar er is een keerzijde aan de medaille. Bovendien zijn er ondertussen ook echte brands die snel handelen in de hipste ontwerpen en prijs/kwaliteit een pak interessanter zijn.
De waarde van een merk zit hem in het verhaal. Een verhaal dat jij met jouw klanten kan delen. Beleving is de belangrijkste pijler geworden in fashion business. Het geeft jou en jouw klanten de meerwaarde om fysiek te komen shoppen. Een heel team werkt maanden aan een collectie en jaren aan een brand. Ze geven jouw iets uniek en laten je meedraaien in hun verhaal. Ze ontwerpen items waar jouw klanten op zitten te wachten. Ze zorgen ervoor dat jij de mooiste stuks kan aanbieden en fier kan zijn op jouw shop. De brands die jij verdeeld zijn immers toch het visitekaartje van jouw business? Denk eens na welke klanten jij wil aantrekken.
Een brand werkt niet enkel voor jouw maar ook met jouw.
Een merk houdt rekening met jou. Er is altijd iemand te bereiken, iemand om je te helpen. Wil jij graag enkele stuks ruilen? Bij bijna elke collectie is dit mogelijk. Hoe kan jij bepaalde stuks best verkopen? Ook daar zal een brand je mee helpen. Er komt een samenwerking tussen het merk en jij als retailer. Die sterke relatie zal er voorzorgen dat jullie beide meer kans hebben op een bloeiende zaak. Hierdoor zal een brand ook rekening houden met een correcte distributie. In jouw regio zal je de enige zijn die dit merk kan aanbieden waardoor je een echte image store wordt voor jouw doelgroep.
En als laatste, ook deze trend zal voorbijgaan. We zitt en in een maatschappij die altijd maar sneller en sneller moet draaien maar hierdoor zien we ook de andere kant van het verhaal. Steeds meer en meer mensen gaan hier tegen in. Concieus leven wordt belangrijker. Slow fashion wint aan aandacht, beleving heeft selling overtroffen en het besef begint door te dringen. Alles gaat sneller en sneller maar wat is de kost hiervan? Hoeveel schade wordt er toegebracht aan het milieu? Aan de mensen zelf? Hoever kunnen we onszelf blijven pushen in een maatschappij die altijd meer moet hebben en waar kwaliteit volledig overboord is gegooid? Mensen zoeken terug naar hun roots.
Kies jij voor de waarde van een merk?